Hello en goodbye

9 januari 2016 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Afgelopen week is het afscheid al een beetje begonnen. Omdat ik vorige week zo'n last van mijn darmen had, heb ik besloten de laatste week in de lodge te verblijven. Vorige week zondag ben ik naar m'n gastgezin gegaan om daar al mijn spullen op te halen. Dat was best even gek, om de kamer waarin ik 11 weken heb geslapen, leeg te halen en de deur achter me dicht te trekken. George en Comfort waren heel belangstellend, het was bijna gezelliger dan normaal! ;) Ik kreeg nog thee van de bladeren van een boom, tegen de diarree. Heel lief, maar het was víes!! Ik werd gelukkig gered door de taxi die me weer op kwam halen. Ik kreeg de thee nog mee in een flesje, maar die heb ik in de lodge natuurlijk meteen weggegooid ;) En dat is één van de redenen dat ik ook wel blij ben om de laatste week in de lodge te zijn. Hoe lief het ook is bedoeld, ik met mijn Westerse maag ben dan toch een beetje huiverig en heb liever bouillon, soep en crackers ;) Met Eline ga ik volgende week nog een keertje heen om echt afscheid van ze te nemen.
Maandag en dinsdag heb ik nog rustig aan gedaan. Beetje rondhangen in de lodge en lekker lezen. De antibiotica begon gelukkig al snel z'n werk te doen. Vooral de krampen werden al snel minder, wat erg fijn was! Maandagmiddag ben ik met Justine en Kim nog even de stad in geweest en hebben we bij Giddipass was gedronken. Dinsdagmiddag zijn Justine en ik naar Wooden geweest en hebben we daar wat gedronken.
Woensdag, donderdag en vrijdag ben ik nog naar de Kidz Active school geweest. Het is hier nog steeds vakantie, maar de school is wel open (er zijn geen leerkrachten). Er waren elke dag zo'n 50 kinderen die we hebben vermaakt met tekenen, muizentrappetjes vouwen, voetballen en buitenspelen. Eigenlijk was het wel wat te vergelijken met een kinderdagverblijf ;) Veel kinderen nemen ook hun kleine broertjes en zusjes mee, waardoor het af en toe ook een flinke jankboel kon zijn, haha! Voor die kleintjes is het natuurlijk chaotisch en aan het einde van de ochtend zijn ze ook gewoon op. Ik heb elke dag wel een ukkie gehad die de hele tijd met me mee liep en lekker op m'n schoot wilde zitten/liggen.
Vrijdag was mijn laatste dag op de school. Sylvester kwam nog even langs om me en certificaat te geven ("This is the certify that Lotte Aimée Stougie has been working in the Kidz Active School in Malshegu/Ghana for the period of 3rd October 2015 - 23rd January 2016. Her responsibilities were teaching and first aid and were executed to everyone's complete satisfaction. We are grateful for her commitment to the children at our school."). Omdat er tijdens de vakantieperiode geen leerkrachten op de school aanwezig zijn, voelde het niet echt als een afscheid. De kinderen zijn het zich niet echt bewust en ik heb er niet teveel aandacht aan gegeven. Eigenlijk is het een beetje als een nachtkaars uitgegaan. Voor mezelf heb ik nog wel een keer goed rondgekeken en toen we wegreden in de taxi renden er super veel kinderen mee met de auto. Dat was eigenlijk wel een hele mooie afsluiting.
Dit weekend wordt mijn laatste weekend in Tamale. Vandaag nog een laatste keer naar het zwembad, vanavond nog een laatste keer uiteten bij Chuck's.... En dan morgen Eline ophalen van het vliegveld in Tamale!! :) Ze vliegt vandaag om 11.50 vanaf Schiphol naar Ghana en morgen komt ze naar Tamale. Heel gek dat ze hier morgen gewoon is. Maar wel ontzettend gaaf! Goodbye vrijwilligerswerk en Tamale, hello reizen en de rest van Ghana! Ik heb er zin in!

Fijn weekend allemaal!

Veel liefs,
Lotte.

1. Tineke:
    9 januari 2016
    Nu het einde van deze periode inzicht komt zullen veel dingen de laatste keer zijn.
    Dit zal niet altijd even gemakkelijk zijn w.b emotie's.
    Wel fijn dat je de laatste weken samen met Eline kunt zijn en samen weer terug te gaan.
    Ga nog even lekker genieten van deze laatste weken.
    Veel liefs en een knuffel en de groeten aan Eline
    T.Tineke
  2. Mir:
    9 januari 2016
    Gelukkig knap je weer wat op lot! Nu/strax lekker genieten van de rest van het land met Eline :) veel plezier
  3. Arie:
    9 januari 2016
    Een hele fijne tijd met Eline de laatste weken!xx
  4. Oma kuperush:
    9 januari 2016
    Het is zo ver,Heerlijk samen op vacantie ,jij weet al veel van het land dus je hebt vast alwel een idee waar jullie zo al heen gaan.
    Groet jes aan Eline morgen van me ,een leuke vacantie samen tot gauw he Veel liefs OMA KUPERUS
  5. Roelof:
    9 januari 2016
    Fijn dat je weer beter bent Lotte (goede timing...lol). Wens je een hele fijne vakantie gedurende jou resterende 'Ghanatijd', blijf genieten!!
  6. Henk Berghuis:
    9 januari 2016
    Dag Lotte, Bedankt voor je reisverslag. Wij, van de Cerck, wensen je een gelukkig 2016. Maak er nog een paar leuke weken van. Ik zat met je moeder in de trein, ze was naar het museum in Groningen geweest, en die liet me een foto zien van jou met een heel lief negerkindje op schoot. Neem je dat kindje ook mee terug naar Nederland? Wel schattig hoor. Nou tot over veertien dagen dan maar.

Groet, Henk B te B