Happy new year!

2 januari 2016 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Ik kreeg al berichtjes dat heel Nederland op m'n blog wacht, dus hier is 'ie! ;)

Toen jullie vorige week allemaal tweede kerstdag aan het vieren waren, heb ik een dagje in m'n gastgezin doorgebracht om lekker uit te rusten. Beetje lezen, dutje doen, net een oud wijf, haha!
Zondag ben ik naar de lodge geweest en heb daar lekker gerelaxed in de tuin. Daar kon ik ook eindelijk zeggen dat ik me beter voelde. Geen diarree meer en ook m'n energie kwam wat terug. Fijn!

Maandag heb ik gewassen. Comfort en Mariam zaten buiten en ik voelde hun blikken de hele tijd mijn kant op gaan. Op een gegeven moment zei Comfort dat Lydia me zou komen helpen. Ik voelde me wel bezwaard en zei nog dat ik het al elf weken alleen doe. Maar toen Lydia me kwam helpen, was dat stiekem toch wel heel erg fijn!! ;) 's Middags had ik met Anja afgesproken bij Swad en hebben we lekker geluncht.
Op dinsdag heb ik met Anja een dagje bij Wooden gezeten, waar we wederom lekker hebben geluncht (ik moest toch een beetje m'n kerstdiner inhalen ;p) en wat hebben kunnen internetten. Ik heb alvast een geweldig plekje aan het strand gereserveerd voor met Eline over ruim twee weken. En ik maak iedereen graag jaloers, dus hier de link: http://www.ko-sa.com/ne_index.htm :)

Woensdag zijn Anja, Justine, Josien en ik naar een plek geweest waar ze sheabutter maken. Dat was erg leuk om te zien! Het hele proces kwam voorbij en het meeste gebeurt nog met de hand. Dus erg arbeidsintensief, maar ook authentiek! We keken onze ogen uit. En natuurlijk hebben we aan het einde allemaal een paar potjes gekocht. 's Middags hebben we bij Giddipass geluncht. Daar voelde ik me al niet helemaal fit, maar ik drukte het nog een beetje weg. We zijn nog even naar de curtural market geweest om wat souvenirtjes te kopen en hebben daarna nog ergens wat gedronken. Daar werd het niet-fitte-gevoel erger, dus besloot ik om toch maar even langs de pharmacy te gaan. Daar bleek de malariatest wederom positief... Dus gewapend met medicatie weer naar huis. 's Avonds klappertandend onder de douche gestaan, om vervolgens 's nachts badend in het zweer wakker te worden. Gelukkig was de koorts snel weg, maar de krampen en diarree hielden aan. In overleg met de organisatie ben ik op Oudjaarsdag naar de lodge gegaan, waar het net even wat rustiger is en er meer Westers wordt gekookt. 's Avonds kwam iedereen naar de lodge en hebben we gezellig met z'n allen gegeten. Daarna heb ik tot 22.30 op bed gelegen... Om 23.00 kreeg ik vanuit Nederland al een heleboel nieuwjaarswensen, maar hier moesten we nog een uurtje wachten ;) We hebben met z'n allen afgeteld en na het standaars gekus waren we even stil: en nu? ;) Er was wel wat vuurwerk, dus we zijn nog even buiten de poort geweest om daarnaar te kijken. Maar in vergelijking met Nederland was het behoorlijk stil in de lucht. Al vrij snel daarna ben ik m'n bed weer in gedoken.
Op Nieuwjaarsdag heb ik toch maar besloten om naar het ziekenhuis te gaan, aangezien de diarree en krampen al zo lang aanhielden. Dat was een bijzondere ervaring..! Vanuit Nederland wordt aangeraden om naar het Military Hospital te gaan, maar toen we daar aankwamen, werd ons de toegang geweigerd. Het was een soort zondag, dus ze waren dicht..! We hebben er nog even gestaan om ze te overtuigen, maar het bleef nee. Toen ik zei dat ik iemand van de organisatie ging bellen, was het opeens wél mogelijk om door te rijden. Maar toen bleek dat er geen arts aanwezig was... Op basis van mijn klachten wilde men al medicatie voorschrijven, ze wisten zeker wat me mankeerde. Maar dat voelde niet goed, ik wilde toch wel graag eerst een arts zien. Dus we moesten naar een ander ziekenhuis. Dat voelde meteen beter. De arts daar vroeg veel en vroeg ook door. Maar die wilde me een nacht aan het infuus hebben, tegen uitdroging. Dat zag ik helemaal niet zitten... Ik was toevallig net naar de wc geweest en ze hadden daar alleen een traditionele wc. Nou, daar moet je toch niet aan denken met diarree..?! We hebben hem ervan kunnen overtuigen dat het niet nodig was, gelukkig! Er is wel bloedgeprikt om dat te onderzoeken op vanalles en nogwat. Binnen twintig minuten hadden we de uitslag: niks te zien. Zelfs de malariatest was negatief. Maar de arts had al uitgelegd dat dat heel goed mogelijk was, aangezien ik al met de kuur was gestart. Ik kon morgen terug komen met een beetje ontlasting, wat ze nog wilden testen. Dat zag ik eerst niet zo zitten, maar ik heb gisteravond en vannacht heel wat bezoekjes aan de wc gebracht, dus ben vanmorgen toch maar gegaan. Ook daarin werd niks gevonden. Volgens alle testjes ben ik dus kerngezond, maar zo voel ik me absoluut niet...... Ik heb wel medicatie gekegen tegen de diarree, dus ik hoop heel erg dat dat gaat werken!! Het woord ziekenhuis is trouwens een groot woord. Wat ziet het er totaal anders uit dan in Nederland en wat gaat het ook allemaal anders!! Ondanks de redenen om daar te komen, was het wel interessant om te zien. Het is in ieder geval een Nieuwjaarsdag die ík nooit meer zal vergeten..! ;)

Ik zou dit weekend op trip naar Kintampo, maar ben niet meegegaan met de anderen. Enorm balen, maar het zat er gewoon niet in. Bij terugkomst zou ik nog een weekje naar de compound, maar ook dat ga ik afblazen. M'n lijf is voor mijn gevoel te zwak om dat te doen. Ook enorm jammer, maar ik wil ook graag weer fit zijn als Eline komt volgende week!!

Ik hoop dat jullie allemaal een spetterend oud&nieuw hebben gehad en ik wens iedereen een gelukkig 2016! En voor iedereen die goede voornemens heeft met betrekking tot afvallen: overweeg een reis naar Afrika! ;)

Veel liefs,
Lotte.

1. Roelof:
    2 januari 2016
    gelukkig nieuwjaar Lotte! erg vervelend om zo 2016 te beginnen, maar wel (weer) een bijzondere herinnering en de nodige ervaringen. Ik hoop dar je je snel weer beter voelt en ondanks alles toch kunt blijven genieten!
  2. Aaldert en jantina:
    2 januari 2016
    Lotte veel sterkte daar en gezond terug komen ,heel jammer dat je ziek bent geweest wij hopen als je vriendin er is dat je weer goed fit bent zo dat jullie nog mooie tijd daar met elkaar krijgen,gr aaldert en jantina en een goede terug reis
  3. Arie:
    Maar snel herstellen!xx papa
  4. Oma kuperush:
    2 januari 2016
    Lieve Lotte er is hier en daar teleurstelling over voor je dat je niet mee kan ,maar je gezondheid gaat voor,dus veel rust nemen als je daar behoefte aan hebt hoor,en voor het komende jaar
    Wens lk je alle GOEDS toe ,Een dikke kus en tot over een weekje
    Of drie he GROETJES OMA KUPERUS ❤️,
  5. Tineke:
    3 januari 2016
    Ook alle goeds voor 2016 en vooral dat je je weer lekker fit gaat voelen. Het aftellen is begonnen en ik hoop dat je van je welverdiende vakantie kunt gaan genieten (samen met Eline)
    Pas goed op je zelf en luister vooral naar je lijf.
    Dikke knuffel T Tineke
  6. Marjan:
    7 januari 2016
    Jeetje lees nu je blog pas maar das flink balen zeg!! Hopen dat je snel weer opknapt en inderdaad kunt genieten van je reis met Eline! Ondanks alles hoop ik dat je toch nog ff kunt genieten! Voor je het weet zit je hier weer in het snel ritme!
    Liefs!