We're coming home

23 januari 2016 - Accra, Ghana

Lieve allemaal,

De laatste blog vanuit Ghana..! Morgen rond deze tijd (11.00) zal ons vliegtuig landen op Schiphol. Gek idee!

Afgelopen weekend waren Eline en ik in Mole National Park. Toen we aankwamen konden we vanaf het terras meteen al olifanten zien baden in het water, hoe gaaf! 's Middags zijn we op jeepsafari geweest door het park en konden we de olifanten van nog dichterbij bewonderen. Naast de olifanten hebben we ook antilopen en roofvogels gezien. Bij terugkomst hebben we nog even gezwommen in het zwembad en 's avonds lekker gegeten. Zondagochtend hebben we meegedaan aan de wandelsafari. Eline en ik waren de enigen die wilden wandelen op dat moment, dus we hadden een privé ranger ;) We hebben heel veel antilopen gezien tijdens de wandelsafari, ze waren minder schrikkerig dan wanneer je met de jeep langs rijdt. Ook zagen we apen, maar die vluchtten redelijk snel de bomen in. Net op het moment dat de tijd erop zat en we terug zouden lopen, kwam er nog een olifant tussen de bomen vandaan en ging drinken bij het water. We konden nog dichterbij komen dan de dag ervoor. Het was zo gaaf en bijzonder om te zien! De rest van de dag hebben we lekker aan het zwembad gelegen en vanaf het terras naar de dieren gekeken.
Maandag zijn we teruggereden naar Tamale en vanaf daar hebben we een trotro genomen naar Kumasi. Dat werd ons nog een beetje afgeraden: we konden beter tot dinsdagochtend wachten en dan een bus met airco nemen. Maar wij wilden graag doorreizen naar Cape Coast en durfden er niet helemaal op te gokken dat dat in één dag zou lukken. De Ghanezen zeiden van wel, maarja, die zeggen wel eens meer... ;) Uiteindelijk viel de trotro best mee! We mochten voorin bij de chauffeur zitten, dus iets meer ruimte, en hebben geen pech gehad met het busje onderweg. In Kumasi zijn we naar hetzelfde hotel gegaan als een paar dagen eerder. Ze hadden het gepresteerd om de prijzen omhoog te gooien in die paar dagen tijd, dus opeens betaalden we voor dezelfde kamer 20 cedi meer ;) Dinsdagochtend zijn we doorgereisd naar Cape Coast, wederom met de trotro. Dit keer zaten we iets minder comfortabel, maar ach, wat mag je ook verwachten voor 19 cedi (4.75 euro) voor vier uur in de trotro ;p Vanuit Cape Coast hebben we ons door een taxi naar Ko-Sa Beach laten brengen. Wat een paradijs! Palmenstrand, mooie tuin, rustige omgeving, fijne kamers. Een verademing na anderhalve dag reizen! We hebben 's middags lekker op het strand gelegen en 's avonds genoten van het lekkere eten.
Woensdag zijn we naar Kakum en Elmina geweest. In Kakum heb je de Canopy Walk, een route van bruggen door het oerwoud op 11-40 meter hoogte. Erg leuk om te doen! En het uitzicht was ook erg mooi :) Daarna zijn we naar het Elmina Castle geweest, waar Nederland een stukje geschiedenis heeft wat betreft de slavernij. Bijzonder om daar rond te lopen. De lucht was heel donker, maar dat paste op één of andere manier wel bij de verhalen die de gids ons vertelde. Terug in Ko-Sa Beach heeft het nog geregend..! Ik had niet gedacht dat nog mee te maken hier! ;) Het koelde niet af en het werd er ook niet frisser van, eerder benauwder. Dus na de bui zijn we gewoon nog even de zee in geweest!
Donderdag hebben we lekker de hele dag op het strand gelegen. Zon, zee, strand, zwemmen, lezen, kletsen.. The good life!
Vrijdagochtend was het plan om vroeg in de ochtend richting Accra te vertrekken. Alleen... Ik voelde me beroerd en heb alles er weer uitgegooid. Het wordt een beetje the-story-of-my-life hier zo ondertussen... Uiteindelijk hebben we besloten om tóch richting Accra te gaan, maar met de taxi in plaats van met de trotro. Net even iets relaxter en als er wat is, kun je stoppen. Gelukkig ging dat goed! Voor de laatste nacht hadden we een wat luxer hotel uitgezocht met zwembad en airco, dus geen verkeerde plek als je niet helemaal fit bent! En inmiddels voel ik me alweer aardig beter gelukkig :)

Vandaag genieten we nog even van onze laatste dag in Ghana, aan het zwembad bij het hotel, voordat we vanavond om 22.40 in het vliegtuig stappen naar Nederland. Tot snel allemaal! :)

The sound of the wind is whispering in your head
Can you feel it coming back?
Through the warmth, through the cold, keep running till we're there.
We're coming home now, we're coming home now

Veel liefs, ook van Eline,
Lotte.

1. Arie:
    23 januari 2016
    Een fijne terugreis gewenst. N prachtige laatste engelse tekst. Ik zie zeer naar je uit!
    Groet ook aan Eline. xxx papa
  2. Mir:
    Hi Lott!(&Eline)
    Hele fijne terug reis gewenst & geniet nog even volop van die laatste uurtjes ^_^
    Liefs Mir
  3. Oma kuperush:
    23 januari 2016
    Lotte en Eline welkom thuis morgen ,goede reis terug hoor.
    OmA KUPERUS
  4. Henk Berghuis:
    Bon Voyage
  5. Henny Kramer:
    Hoi Lotte ,Goeie reis terug en tot ziens
  6. Roelof:
    23 januari 2016
    Mooi dat je de laatste week nog heb kunnen genieten. Hele goede terugreis en kleed je warm ;) Blijf genieten en tot kiek!
  7. Marjolijn:
    24 januari 2016
    Welkom thuis!!!!
    Ik ben benieuwd naar de verhalen en ervaringen.
  8. Tineke:
    24 januari 2016
    Je hebt van mij een SMS gehad waarin een goede en prettige reis is gewenst.
    Nu gaan we de aankomende periode jou ervaringen horen. Ik weet van oma dat je weer in Nederlandse bodem bent. Welkom thuis.
    Liefs en de knuffel komt eraan.
    T Tineke
  9. De Oude Pastorie:
    29 januari 2016
    Wat een ervaringen Lotte :)
    Welkom weer thuis, leuk om je blogs te lezen!
    Groetjes, de Oude Pastorie