Time flies when you're having fun

16 januari 2016 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Vorige week zijn Justine, Kim en ik lekker een dagje naar het zwembad geweest. Dat was voor ons alledrie de laatste keer! Terwijl ik lag te genieten van de zon, begon Eline aan haar reis naar Ghana. 's Avonds zijn we voor de laatste keer uiteten geweest met z'n allen: Anne, Julian, Justine, Kim en ik. Bij terugkomst in de lodge had ik een appje van Bash dat Eline zondagochtend om 08.00 in Tamale zou landen..! Zondagochtend moest ik dus vroeg op, omdat ik ook nog geen taxi had geregeld naar het vliegveld. Ondanks de Ghaneze tijden, was ik wél om 08.00 op het vliegveld van Tamale, maar natuurlijk had het vliegtuig vertraging ;) Een halfuurtje later stapte Eline de 'aankomsthal' binnen en konden we elkaar eindelijk een dikke knuffel geven!! Zo gek dat die laatste twee weken reizen dan opeens werkelijkheid worden. Maar ook super leuk!! De taxichauffeur had gewacht en heeft ons teruggebracht naar de lodge, waar een ontbijtje voor ons klaarstond. 's Middags zijn we even de stad in geweest en hebben we geluncht bij Chuck's. Daarna terug naar de lodge en voor Eline vooral uitrusten na de lange reis en korte nacht.

Maandag ging de wekker om 05.45 en kon het eerste tripje naar het Voltagebied (rondje Voltameer) beginnen! Maandag hebben we eigenlijk de hele dag gereden. Een deel van de route was een zandweg, dus daar zijn we helemaal door elkaar geschud en oranje/bruin geworden van het zand. Rond 17.00 waren we in Hohoe. Daar hebben we overnacht in guesthouse Geduld ;)
Dinsdag begon de dag 'goed' met een mankement aan de auto. Dus in plaats van de geplande 08.00, reden we na elven weg bij de garage. We zijn eerst naar de Wli waterval geweest, de hoogste van Ghana. We moesten eerst 45 minuten lopen om er te komen, maar dat was een prima wandeling. De waterval was prachtig! Je kon er zwemmen, dus dat hebben we natuurlijk gedaan! Eline en ik hebben ons ook nog even onder de circa 300 meter hoge straal gewaagd. Na de waterval zijn we doorgereden naar mount Afadjato, die we hebben beklommen. Dat was een steile en pittige klim!!! De stappen waren hoog, waardoor je je bij elke stap flink af moest zetten. Dat de hele weg omhoog naar de top op 885 meter was zwaar! We hebben allemaal flink afgezien, maar eenmaal boven werden we beloond met een mooi uitzicht. Je kon niet heel ver kijken vanwege de stof, maar dat had wel iets mysterieus. Tegen 17.30 moesten we wel weer dalen, aangezien het al schemerig begon te worden. We waren een kwartiertje voor het donker beneden, net optijd! We hebben een hotel gezocht voor de nacht, waar ze nog hebben geprobeerd ons 60 cedi voor het eten te laten betalen, waar we twee uur op moesten wachten. Dat lieten we ons natuurlijk niet gebeuren ;)
Woensdagochtend zijn we naar aapjes gereden, die we bananen hebben gevoerd. Ze kwamen wel, maar waren ook wat bangig. Zodra ze de banaan te pakken hadden, gingen ze de boom weer in. Na de aapjes zijn we doorgereden naar de Akosombodam, een grote stuwdam in het Voltameer die Ghana en delen van Burkina Faso en Benin van stroom voorziet. Onze gids wilde graag weten of we het snapten, want hij vroeg steeds "Do you get it?". Na de dam zijn we op weg gegaan naar Kumasi. We werden bij veel police barriers gestopt. Bij de eerste hadden we geen brandblusser ("It's Harmattan, so you really need it"). Onderweg één gekocht, dus bij de tweede stop geen probleem zou je denken. Nu ontbrak echter een EHBO-box... We zeiden dat we de spullen wel bij ons hadden, en helaas wilden ze dat zien. Dus we hebben snel een toilettas volgestopt met alles wat ook maar een beetje kon doorgaan als first aid. De agent hield m'n deet en wilde nog 3 cedi voordat we door mochten rijden. We kwamen óók nog langs een immigration service (midden in het land..!!) waar ze onze paspoorten wilden zien. Na een uitgebreide inspectie daarvan en het noteren van onze namen mochten we doorrijden. Rond 20.00 waren we in Kumasi. We hebben noodles op straat gekocht en zijn daarna lekker gaan slapen, moe van alles!
Donderdag waren er opnieuw problemen met de auto... Nu moest de rem vervangen worden. Kumasi is een ontzettend drukke stad, dus we stonden steeds vast. De temperatuur in de auto liep daardoor ook behoorlijk op. Ik denk dat we twee uur hebben gedaan over het bereiken van een garage en daarna nog een klein uur om een remblok te vervangen. Pas na 11.00 konden we richting het Manhyia Ashanti Palace, de vooemalige woning van de Ashanti-koningen. Het was niet heel bijzonder, maar wel even leuk om te zien. Het plan was om nog naar de Cultural Market te gaan, maar vanwege de opgelopen vertraging zijn we na het paleis naar Tamale gereden, een rit die nog ruim zes uur duurde.
Het Voltagebied was totaal anders dan het noorden van Ghana. Zóóó veel groener!! Het was er ook veel heuvelachtiger, wat mooie uitzichten gaf vanuit de auto. Bijzonder dat het landschap zo kan verschillen binnen relatief kleine afstanden.

Vrijdag hebben Eline en ik lekker wat langer gelegen en rustig ontbeten. Daarna zijn we nog even de stad in geweest en 's middags zijn we voor de laatste keer naar m'n gastgezin geweest om afscheid te nemen. De afgelopen anderhalve week heb ik een paar keer contact gehad met George, maar ik wist niet dat hij op reis was en hij had Comfort niet geïnformeerd. Dus toen ik kwam, was dat een complete verrassing voor iedereen... Dat was opzich erg jammer, maar misschien wel een afscheid passend bij en in Ghana ;)
Vrijdagavond heb ik m'n backpack ingepakt. Wat een @#&!!-karwei was dat!! Maar, hij zit dicht ;)

Op moment van schrijven zijn we onderweg naar Mole. We zouden met de trotro gaan, maar gisteren in de stad spraken we een Ghanees die met z'n vriend die kant op ging en we konden wel meerijden. We waren eerst wat terughoudend, maar Sylvester bleek de jongen te kennen, dus toen was de keuze snel gemaakt! In plaats van een overvol busje, zitten we nu in een ruime auto met airco. Niet verkeerd! :)
We blijven tot maandag in Mole, waarna we naar het zuiden reizen om nog een paar dagen aan de kust te verblijven en vanuit daar Kakum en Elmina kunnen bezoeken. Time flies!

Veel liefs, ook van Eline,
Lotte

P.S. Ik heb wat foto's van het tripje geplaatst!

1. Arie:
    16 januari 2016
    Lekker nog ff genieten met zn tweetjes. Mooie foto`s.xxx
  2. Tineke:
    16 januari 2016
    Wat zullen jullie nog lekker even genieten, vooral van het weer.
    Het is hier koud en af en toe sneeuw
    Liefs T.Tineke
  3. Oma kuperush:
    16 januari 2016
    Met veel plezier je verhaal gelezen en jullie foto,s bekeken.
    Fijn lekker twee weken vacantie samen met Eline,na alles wat je
    Zo al mee gemaakt en door staan hebt,maar toch ook wel met
    Veel voldoenlng,nog een mooie week hoor Groetjes alle bij, tot
    Over een weekje nog veel plezier,OMA KUPERUS❤️
  4. Roelof:
    18 januari 2016
    Weer een leuke week met nieuwe belevenissen en ervaringen. Fijn dat je dat nu met z'n tweeen kunt meemaken. Veel plezier de komende week in het zuiden en blijf genieten Lotte! ps mooie foto's, m.n. van die waterval in Begam, Egypte... hahahaha...