Merry Christmas!

26 december 2015 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Ik heb afgelopen week een rustige, relaxte week gehad. Vorige week zaterdag heb geskypt met het thuisfront en gerelaxed in de lodge. 's Avonds heb ik met Anja en Helga nog een drankje gedronken bij Chuck's. Toen ik thuiskwam, bleek dat de hordeur aan de binnenkant op slot zat, dus was ik buitengesloten (en iedereen lag al op bed)! Gelukkig nam Comfort haar telefoon op en kon ze me binnen laten!
Een aantal weken geleden had ik Lydia en Kadry beloofd met ze te gaan zwemmen en zondag was het eindelijk zover. Ook Mariam is meegeweest. Stiekem vond ik dat wel een beetje jammer, omdat Lydia en Kadry dan meteen weer in die onderdanige positie schieten (Lydia kwam de telefoon van Mariam brengen toen die ging en wij in het zwembad waren en Kadry moest matjes pakken voor Mariam) en ik had juist gehoopt ze een keertje meer als zichzelf te zien. Maar ondanks dat was het wel erg gezellig! :)

Maandag ben ik met Anja voor de laatste keer naar Judah Mahama geweest. Ik had van tevoren m'n kleding uitgezocht en heb een heleboel meegenomen voor de meiden. Ook hebben Anja en ik tussen onze spullen gezocht naar prijsjes voor de bingo. Met allebei een vuilniszak vol kwamen we aan, de meiden gingen meteen klaarzitten! ;) We deden steeds: bingo voor de eerste rij, bingo voor de tweede rij en bingo voor de volle kaart. In het begin snapten de meiden dat niet, want wanneer we speelden voor de eerste rij, streepten ze de nummers op de andere rijen niet weg... ;p Dat deed ons even beseffen dat wat voor ons zo gewoon is, ze hier niet kennen. Maar na nog een keer goed uitleggen, ging het goed. En uiteindelijk heeft iedereen een prijsje gekregen. Ik heb afscheid genomen van de meiden met een dikke knuffel. Ze zijn nog een stukje mee ons meegelopen, waarna we al weglopend hebben gezwaaid.
Anja en ik zijn 's middags nog even naar de markt geweest om een stofje uit te zoeken, ik had namelijk bedacht dat ik wel een kokerrok wilde laten maken. We zijn ook meteen naar de naaister geweest, want ik wilde 'm eigenlijk nog wel hebben voor kerst... en dat kon!

Dinsdag ben ik met Anja een dagje naar het zwembad geweest, aangezien ik nu toch geen project meer heb op dinsdag... ;) Ook geen straf! Bij thuiskomt lagen er vier dode guinea fowls op hun bereiding te wachten. Comfort, Lydia, Mariam en Kadry gingen aan de slag met z'n vieren en ik heb het proces van de zijkant gadegeslagen. Ik mocht wel helpen, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Er moet ten slotte ook iemand foto's maken..! ;) Ik heb het hele proces gezien: kaalplukken, onthoofden, maag en andere ingewanden verwijderen, zouten en tot slot op het vuur. Wel interessant om te zien! Maar doe mij toch maar gewoon de slager ;)

En toen werd het woensdag en was ik ziek... En goed ziek, met alles erop en eraan. Ik heb twee dagen op bed gelegen. Dan mis je de beschuitjes en bouillon wel hoor! Ik kwam erachter dat ze hier niet echt licht verteerbaar eten hebben, best lastig als je last van je maag hebt..! Gelukkig waren er nog ergens crackers, dus ik heb twee dagen geleefd op crackertjes en thee. Kerstavond is dan ook aan me voorbij gegaan. Ik wilde me eerst wel bij de andere vrijwilligers voegen, maar 's middags heb ik even m'n kokerrok opgehaald (ik had immers gevraagd of het voor kerst klaar kon zijn, dus ik moest wel) en dat viel zo tegen, dat ik daar maar van heb afgezien.

Met kerst voelde ik me al wel wat beterder, maar nog niet top. Gelukkig voor mij was m'n gastgezin de hele dag thuis, dus kon ik af en toe even naar m'n kamer!
Hier staat kerst in het teken van eten uitdelen aan anderen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er een heksenketel vol rijst was gemaakt. Daarnaast was er saus, kip en salade. De hele dag heeft Comfort bakjes en pannen gevuld met eten, die werden uitgedeeld aan en weggebracht naar mensen. George zat binnen en belde met deze en gene om ze een 'happy Christmas' te wensen en om gasten te ontvangen.
's Avonds had ik een kerstdiner in de lodge met de andere vrijwilligers. Hoewel ik nog niet fit was, ben ik natuurlijk wel gegaan! We werden eerst getrakteerd op djembe-muziek en dans, waarna we konden aanschuiven voor het kerstmenu: witvis met rijst en salade en als toetje ijs met fruit.

En dat was de kerst voor mij! Hier in Ghana kennen ze maar één kerstdag, dus vandaag is een dag als alle andere. Hoewel ik niet het échte kerstgevoel heb ervaren, was het wel bijzonder om het hier ver weg mee te maken! :)

En met het aanbreken van het weekend ben ik ook op driekwart van m'n reis..! Nog maar vier weken te gaan: nog twee weken vrijwilligerswerk (nouja, dat zijn waarschijnlijk nog drie dagen in totaal... ;p) en dan nog twee weken reizen met Eline! De tijd gaat steeds sneller!!
Ik zou de laatste twee weken naar de compound, maar met m'n maag- en darmproblemen lijkt me dat nog niet zo'n goed idee, aangezien daar geen gewone wc is ;p Ik heb met Bash afgesproken maandag even af te wachten en te kijken hoe ik me dan voel.

Voor jullie allemaal nog een fijne tweede kerstdag!

Veel liefs,
Lotte.

1. Arie:
    26 december 2015
    Het is een mooi rok geworden Lotte.Lijkt me idd verstandig om niet naar de compound te gaan als je niet fit bent.
    Ik leer van afrikaanse jongens op mn afdeling djembe spelen. Prachtig om te doen. Hoop dat je snel herstelt. groetjes.
    xxx papa.
  2. Tineke:
    26 december 2015
    Wat vervelend om nu toch nog ziek te worden. Ik hoop dat je nog wel kunt genieten van deze voor jou bijzondere kerstdagen. Pas goed op je zelf en hoop dat je gauw weer helemaal fit bent.
    De laatste periode zal inderdaad erg snel voorbij gaan.......dus nog maar even genieten. Liefs T Tineke
  3. Roelof:
    27 december 2015
    Ik hoop dat je je snel weer helemaal beter voelt Lotte en je de resterende tijd in Ghana nog lekker kunt genieten, want "time fly's". Heel veel plezier nog en alvast een fijne jaarwisseling..... blijf genieten!
  4. Oma kuperush:
    27 december 2015
    Hallo Lotte je bent vast wel wat afgevallen ,na een dag of wat ziek zijn,en dan een kokerrok maakt je wel slank he,maar dat was je al,doe maat rustig aan ,dat je weer fit op vacantie kunt gaan,er zijn vast nog veel nieuwe dingen en plaaten te ontdekken,Dag hoor Groetjes OMA KUPERUS.