Happy holidays

19 december 2015 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Vorige week eindigde ik mijn verhaal met dat we na het zien van de nijlpaarden op de terugweg waren naar Tamale. Zo'n 25 km voor Tamale werd dat nog even heel spannend: één van de banden was gescheurd en het staaldraad kwam er al doorheen. We hadden wel een reserveband, maar die had geen velg. Oftewel: zonder garage onbruikbaar. En natuurlijk waren we net het laatste dorpje voor Tamale gepasseerd... ;) We zijn met een gangetje van 30 km/u naar Tamale gereden, heel hard duimend dat de band niet zo klappen. En gelukkig heeft de band het volgehouden en hebben we Tamale gehaald! Inmiddels was het allang etenstijd geweest, maar we hadden nog niet gegeten en hongerrr. We hebben nog even bij Chuck's gegeten met z'n allen en daarna lekker naar bed!
Zondag ben ik met Anne en Julian naar Judah Mahama geweest om de graduation van 15 meiden bij te wonen. Ik had 's ochtend nog gebeld en we moesten er om 12.00 zijn. Hollanders als wij zijn, waren we om twaalf uur daar. Natuurlijk begon de graduation pas om 14.00 ;) Maar toen was het ook feest! De meiden hadden allemaal een prachtige jurk aan. Het eerste stuk hebben ze gezongen en gedanst. Ondertussen waren er een heleboel mensen aangekomen, ik denk wel zo'n honderd, waarvan ook familie van de meiden. Na de muziek en dans werden de meiden toegesproken en kregen ze allemaal hun eigen naaimachine overhandigd. Er werd gevraagd of ik dat ook wilde doen: nou, dan voel je je wel de rijke blanke hoor.......! Er werd afgesloten met een gebed en toen was de graduation afgelopen. Anne, Julian en ik kregen nog rijst met kip aangeboden. Eigenlijk hadden we niet zo'n honger, maar uit beleefdheid toch maar een paar hapjes gegeten. En daar was ik 's avonds wel blij om, toen er voor mij banku op het menu stond..!

Maandag ben ik met Marijn en Eva naar het zwembad geweest. Het was hun laatste vrije dag in Tamale (woensdagochtend zijn ze naar huis gegaan) en we wilden het afscheid natuurlijk wel een beetje vieren! We gingen naar een ander zwembad dan normaal. Ze hadden twee baden en we werden naar één verwezen. 's Middags kwam er iemand entreegeld innen en die zei doodleuk dat dit bad 20 cedi kostte en die andere 10. Nou daar gingen we natuurlijk niet mee akkoord! ;) En uiteindelijk hebben we ook gewoon 10 cedi betaald. Ze proberen het ook steeds weer...

Dinsdag en woensdag waren mijn laatste twee dagen voor de vakantie op de Kidz Active school. Ik heb de dagen weer doorgebracht met het nakijken van de exams en het registreren van de resultaten. De resultaten waren niet altijd even geweldig. Gelukkig had de docent daar wel een 'oplossing' voor: "Those who have less than 20%, make it 30." Natuuuuuurlijk... Zo makkelijk gaat dat dus..! De leerkrachten van de Junior High School waren nog wel druk bezig met het nakijken en registreren, de leerkrachten van de basisschool hadden al vakantie naar mijn idee ;) De schooldagen werden ook steeds korter. Dinsdag dacht ik rond 12.30: wat wordt het toch stil. Bleek dat alle kinderen al naar huis gingen! Zat ik daar nog een halfuur op de taxi te wachten..! Woensdag was ik beter voorbereid en heb ik de taxi eerder laten komen ;)
De vakantie gaat hier op donderdag in en dat is voor de kinderen een echte feestdag. De Ghanezen noemen het 'our day' en iedereen neemt dan wat lekkers mee naar school. Ik was woensdag nog even bij de Melcom en daar was het een gékkenhuis: overal schoolkinderen die koekjes, snoepjes, noodles en pakjes drinken kochten voor 'our day'. Voor Lydia en Kadir heb ik ook een zak toffees gekocht om mee te nemen naar school, vonden ze wel leuk!

Ik heb het feestje op de Kidz Active school niet meegemaakt, want op donderdag ga ik altijd naar Judah Mahama. Anja was mee deze keer en daar aangekomen stond ons wel even een verrassing te wachten: meer dan de helft van de meiden was naar huis om kerst te vieren..! De overgebleven meiden gaan dinsdag naar huis en iedereen blijft voor vier weken weg. Dat betekent voor mij dus geen project meer..! En dat terwijl ik vorige week nog heb gevraagd hoe het in de vakantie zat met het project: Dat ging gewoon soor. De meeste meiden bleven, dus ik kon gewoon komen. Ik heb nog met Mr. John en de Dagbani-leerkracht overlegd dat ik van dagen wilde wisselen, zodat ik samen met Anne en Julian op de Kidz Active school zou zijn in de vakantie. Dat was allemaal geen probleem. Ik had al bedacht dat ik de laatste drie weken leuke dingen wilde gaan doen en had al wat knutseldingetje opgezocht. Maar niet dus... Het meest jammere vind ik dat ik nu van de meeste meiden geen afscheid heb genomen. Zonder het te weten heb ik een heleboel meiden zondag voor het laatst gezien. Zo jammer!!! Anja en ik gaan maandag voor de laatste keer heen. We gaan bingo doen en daarvoor wat leuke prijsjes verzamelen. Ook ga ik een heleboel van m'n kleding aan het project doneren, want de meiden kunnen het goed gebruiken. Het was allemaal het plan voor over drie weken, maar dat komt dus in een stroomversnelling!

Het betekent ook dat ik een beetje vakantie heb nu. Op maandag en dinsdag heb ik dus geen project meer de laatste drie weken, want de meiden van Judah Mahama zijn naar huis. Ook voor de woensdag is het nog maar de vraag, omdat ik dan de enige ben op de Kidz Active school en dat ga ik (denk ik) in de vakantie niet doen. Er zijn namelijk geen andere leerkrachten, alleen vrijwilligers.
Ik vind het heel erg jammer dat het is gegaan zoals het is gegaan, vooral wat betreft Judah Mahama. Maar nu denk ik ook: misschien is het ook wel lekker. In m'n laatste drie weken Tamale heb ik nu wat meer vrije tijd en kan ik in die zin echt afscheid nemen van de stad en nog dingen doen die ik leuk vind en graag wil. Dus ik ga vooral genieten van de onverwachte vrijheid die ik heb gekregen!

Fijn weekend!

Veel liefs,
Lotte.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marga:
    19 december 2015
    Hoi Lotte, Wat maak je wat mee daar.Spannend,om zomaar ergens in de middle of nowhere met een lekke band te staan!!
    En dan ook nog doorrijden ermee,lachen!
    Maar ik begrijp dat je daar dus niks kan plannen en zelfs dan maar afwachten hoe het gaat.... vooral wat betreft de school en de dames van Judah Mahama,kan me wel voorstellen dat het een teleurstelling is,maar ...je hebt wel een kans meer om wat te zien in de omgeving! Komt je vriendin al gauw over?
    Hier zijn de vakanties ook net begonnen,de kerstboom staat weer,boodschappen worden gedaan,afijn,de gebruikelijke dingen hier in Nederland,maar ook erg luxe,om dat te kunnen,vooral als je leest dat het niet overal zo gaat!!
    Liefs van ons allen,Marga.
  2. Arie:
    19 december 2015
    Hoi Lotte. Echt op z`n Ghanees allemaal om het zo maar ff te zeggen. We hebben elkaar gisteren gesproken en je vertelde al je belevenissen, Toch prachtig om het in je verhaal weer terug te lezen. Geniet van de vrije tijd!! xxx

Papa
  3. Zusje:
    Kusje van je zusje :D
  4. Roelof:
    19 december 2015
    Hoi Lotte, leuk verhaal weer, jammer dat de organisatie het zo laat afweten. Het gaat zo het gaat moet je maar denken, accepteren dus maar. Ik wens je een fijne "vakantie", doe lekker je eigen ding en blijf genieten!
  5. Oma kuperush:
    20 december 2015
    Wat fijn om nu nog lekker een paar weekjes vacantie te hebben eerder dan je dacht,van middag nog met je gemailt,ga fijn van alles doen wat je nog van plan bent he,dag hoor !.
    Groetjes OMA KUPERUS