1/4

31 oktober 2015 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Tussen het moment dat ik op Schiphol in het vliegtuig stapte en nu zit alweer vier weken. Dat betekent dat 1/4 van mijn reis er al op zit..! Als ik er nu zo over nadenk, gaat zo'n periode best wel snel!

Afgelopen weekend was weer relaxed. Zaterdagochtend heb ik de lakens van mijn bed proberen te wassen. Wat een gedoe in die teil!! Uiteindelijk heb ik het laken maar wat in het sop door elkaar gehusseld en uitgespoeld ;) Wel leuk, ik kreeg hulp van twee buurtkinderen. Zelfs zíj beheersen de wastechniek al beter dan ik, haha!
's Middags ben ik met Anne naar Wooden geweest, een restaurant met wifi. Wel even handig, want de wifi op kantoor doet het al een week niet. We hebben er geluncht, even geïnternet en gekeken naar welke tripjes we allemaal kunnen doen in de weekenden.

Zondag zijn we in de lodge geweest. Anne en ik hadden ergens in de middag afgesproken, maar we verveelden ons in ons gastgezin, dus we zijn wat eerder heen gegaan ;) We hebben met Bash onze ideeën over de tripjes besproken en hij heeft ons vertelt wat de moeite waard is en wat je eventueel kan combineren.
Terug in mijn gastgezin was ik tijdens het koken even alleen met Lydia en Kadry, de kinderen van familieleden die George en Comfort in huis hebben genomen. Lydia was tz aan het maken en ik heb ook even in de pan geroerd. Zwaar en warm! Ze koken op kolen, dus je kan je voorstellen dat daar veel warmte vanaf komt. Ook dat roeren moet je niet onderschatten. Ik vergelijk al die 'papjes' hier steeds met een soort deeg, want zo ziet het eruit. En ze hebben geen staafmixer zoals wij ;) Dus dat vergt wel wat kracht. Ik krijg steeds meer waardering voor hun harde werken!

Maandag t/m woensdag ben ik weer op de Kidz Active school geweest. Maandag had ik met de wondverzorging een rustig dagje. Er kwamen wel steeds wat kinderen, maar niet zoveel als de afgelopen maandagen.
Dinsdag en woensdag heb ik in de klas geholpen. Als ik 's ochtends kom, word ik meteen als een soort klassenassistent aan het nakijken gezet. Ik ben niet van plan om dit steeds te gaan doen, maar heb het deze keer nog wel gedaan. Daarna heb ik kinderen individueel geholpen, waarvan ik bij het nakijken had gezien dat ze het nog niet begrepen. En dat zijn er veel..!
Woensdag zou Sylvester mij de ICT-boeken laten zien. Toen ik 's ochtends in zijn kantoor kwam, had hij het druk en vroeg mij te wachten. Daarna kwam er vanalles tussendoor. Na een halfuur wachten vertelde hij even tussen neus en lippen door dat hij eind deze week zou horen of de regering ook een vervanger stuurt. Oftewel, ik hoor volgende week meer... -.- Wordt een vast riedeltje zo... Sylvester zou me ook materialen laten zien die oud-vrijwilligers hebben achtgelaten. Hij zou me uit de klas komen halen als hij klaar was met zijn werk. Jullie kunnen wel raden dat dat natuurlijk niet is gebeurd.. ;) Ik ben van plan volgende week net zo lang in zijn kantoor te blijven zitten, totdat ik duidelijkheid heb over de ICT-lessen en hij me de materialen heeft laten zien..!

Donderdag en vrijdag ben ik naar Judah Mahama geweest. Donderdag is Marijn een dagje meegeweest, ze was nieuwsgierig naar het project. Het was leuk om het met z'n tweeën te doen! Je kunt elkaar aanvullen, tussendoor ook wat kletsen en die meiden vinden het ook wel leuk.
Ik geef twee groepen les, waarvan de eerste nauwelijk Engels kan en de tweede groep een beetje. De tweede groep vind ik stiekem wat leuker, die zijn meer gemotiveerd en actiever. Met hun kan ik ook wat grapjes maken :)
Ik was beide dagen weer alleen, dus de meiden kregen geen naailes. Wat ik heb begrepen, is dat die vrouw malaria heeft. Maar dan is er dus helemaal niemand bij die meiden voor onderwijs/naailes...

Vrijdagavond heb ik een klein feestje gehad. Marijn en Anne hadden bij het zwembad twee andere Nederlandse meiden ontmoet en die reizen na dit weekend verder. Ze gaven een soort afscheidsfeestje. Eerst zijn we ergens bij een barretje langs de weg geweest, waar wat mensen muziek speelden. Daarna zijn we nog een drankje wezen drinken bij Gidipass. Ze hebben daar een soort dakterras waar je kan zitten en waar muziek wordt gedraaid. Hele relaxte sfeer. Was wel even leuk!

Dit weekend gaan Anne, Marijn en ik waarschijnlijk naar de lokale markt in Tamale en naar het zwembad. Weer een lekker weekend in het vooruitzicht dus!

Een dikke knuffel voor jullie allemaal!
Veel liefs, Lotte.

1. Arie:
    31 oktober 2015
    Weer een mooi verhaal Lotte. Duidelijk is wel dat je geduld moet hebben. Heeeeel veeeeel geduld. Geniet van de tripjes die je maakt in het warme Ghana.xxx
  2. Marjan:
    31 oktober 2015
    Geweldig weer Lot! En man wat tikt de tijd toch weg! Geniet het weekend van alles wat je gaat doen en succes volgende week!!

Liefs!
  3. Tineke:
    31 oktober 2015
    Het is weer een erg leuk verhaal.Volgens mij heb je het lekker druk en kom je met gespierde armen weer terug.
    Ik ga nu met pensioen.
    Liefs T Tineke
  4. Oma kuperush:
    4 november 2015
    Nou Lotte het wasje met de hand komt mij bekend voor,
    Heb ik ook, heel vroeger ook hog gedaan ,niet te zuinig
    Met de zeep zijn.Geniet van alle leuke dingen,dat heb je nodig.
    Om je werk weer met plezier te doen .Liefs ,OMA KUPERUS.