African children are like animals

12 december 2015 - Wa West, Ghana

Lieve allemaal,

Vorig weekend zijn Marijn, Eva, Anne, Julian en ik op weekendtrip naar Paga en Sirigu geweest. We zouden zaterdag om 08.00 opgehaald worden, maar dat liep (natuurlijk) even anders... De eigenaar van de auto die we zouden huren had de belasting over zijn auto nog niet betaald. Mochten we worden aangehouden, konden we diegene vast wel omkopen werd gezegd. Maar als dat niet zo was, dán hadden we wel een groot probleem. En met vijf blanken in een auto... Dat vonden we te risicovol. Oftewel: er moest een andere auto geregeld worden. Dat had even wat voeten in de aarde, maar om 10.15 waren we dan eindelijk op weg. Eerst zijn we naar de Tongue Hills geweest, waar we hebben rondgelopen en een mooi uitzicht hadden vanaf één van de rotsen. Daarna zijn we doorgereden naar Paga, waar we met krokodillen hebben 'geknuffeld'. We zijn met één op de foto geweest en mochten die aanraken. Net op het moment dat ik dacht dat we voor de gek werden gehouden met een dood exemplaar, voerden ze hem een levende kip: binnen een paar seconde was die weg..! Heel bizar om vlakbij zo'n gevaarlijk beest te zijn. Je bent ook steeds wel op je hoede. Gaaf om mee te maken, maar ook fijn om op een gegeven moment weer op een veilige afstand te staan ;) Omdat we zó dicht bij de grens met Burkina Faso waren, zijn we daar nog even heen gereden voor een foto en hebben we natuurlijk stiekem onze voet even onder het hek (lees: de grens) doorgeschoven ;) Vervolgens zijn we doorgereden naar Sirigu, waar we hebben overnacht, op het dak onder de sterrenhemel. En dat was koud!!! We hadden de mogelijkheid om naar binnen te gaan, maar dat doe je natuurlijk niet ;p Zondag hebben we een villagetour gedaan door Sirigu, waar bijna alle huizen zijn beschilderd. Leuk om te zien! Maar ik merk ook dat het zien van de traditionele dorpjes 'gewoon' wordt, toch allemaal min of meer hetzelfde. 's Middags hebben we een workshop canvas painting gedaan. Nouja, workshop... Degene die de workshop gaf, was weg of lag te slapen ;p Maar het schilderen was wel gezellig om te doen met z'n allen!

Afgelopen week was het op de school een beetje saai, én bijzonder tegelijk. Er werden geen lessen gegeven, hoewel de kinderen maar één toets per dag hadden... Maandag zouden de exams om 08.30 beginnen, maar de leerkrachten waren nog druk bezig met printen en kopieëren. Ondertussen waren de kinderen buiten aan het spelen. Officieel is de tijd bedoeld om je voor te bereiden, maar dat doet natuurlijk niemand, al helemaal de kinderen op de basisschool niet. Uiteindelijk begonnen de exams om 10.30 à 11.00. Voor ons was er weinig te doen, dus het voelde als een lange dag. Rond 12.00 waren de eersten van de Junior High School klaar met hun toets, dus konden we gaan nakijken. Dat gaf meteen problemen, want de nummering was verkeerd gegaan bij de meerkeuzevragen: de antwoorden van vraag 1 waren genummerd met een 2. Dus in plaats van 20 vragen, waren er 21. De meeste kinderen hadden echter gewoon 1 t/m 20 genummerd. Dat was onmogelijk nakijken... Gevolg: bijna alle kinderen hebben de toets dinsdag nog een keer gemaakt ;p Dat stuitte bij ons wat op weerstand: als een aantal het wel over mogen doen en anderen niet, is dat toch oneerlijk? En waarschijnlijk hebben de kinderen onderling al gepraat over de toets... Maar nee, want de docent legde uit: "African children are like animals". Oftewel: lui. Dieren jagen alleen als ze honger hebben en dat vergeleek de docent met het leren. Een heleboel kinderen én ouders vinden dat niet nodig, dus het gebeurt niet. Dat was te merken aan de resultaten ook..! Hier worden percentages gegeven en een handjevol kinderen had tussen de 60 en 70 procent, met één als uitschieter: 78% De rest van de kinderen zat tussen de 21 en 56 procent... De docenten halen hun schouders op. Tsja...

Afgelopen week zijn er ook weer twee nieuwe vrijwilligsters gekomen: Anja (47 jr.) en Helga (45 jr.). Anja heeft een winkel in Nederland waar ze Afrikaanse stof en kleding verkoopt, en is hier vooral om te kijken of ze met mensen kan gaan samenwerken. Helga is hier om een nieuw filmpje te maken voor de organisatie, die ze kunnen laten zien op de deelnamedag.

Vrijdag zijn we voor een tweedaagse trip vertrokken naar Wechiau. Natúúrlijk ging dat weer gepaard met de nodige problemen ;) Dit keer was de belasting betaald, maar had de auto geen reserveband... Dus in plaats van 09.30 vertrokken we na twaalven. We hebben de hele dag gereden, rond negen uur waren we in Wechiau. De avond zou gevuld worden met lokale dans, muziek en pito-bier, maar toen we aankwamen was daar niks van te zien. En het was niet meer mogelijk, dus daarvoor waren we waarschijnlijk te laat... In plaats daarvan hebben we gezellig zitten kletsen onder een héle mooie sterrenhemel, ook leuk!
Zaterdagochtend zijn we op pad geweest om nijlpaarden te spotten. In twee bootjes zijn we een stukje van de Black Volta river (tevens de grens met Burkina Faso) afgevaren op zoek naar nijlpaarden. We hebben er vijf gezien! Helaas bleven ze lekker in het water, dus meer dan de kop kregen we niet te zien. Maar dat was al gaaf genoeg. Toch bijzonder om die beesten in het wild te zien, in plaats van in de dierentuin!

We zitten nu in de auto, weer op de lange weg terug naar Tamale. Fijn weekend voor iedereen!

Veel liefs,
Lotte.

1. Carola:
    12 december 2015
    Mooie avonturen weer Lotte!! Erg gaaf om ook de omgeving te kijken. Bizar dat er zo met de toetsen om gegaan wordt. Heel veel plezier weer komende week!
  2. Arie:
    12 december 2015
    weer een beleving Lotte. Geduld wordt erg op de proef gesteld.
    Tja en dan de school...die wordt dus niet getoetst.
    Fijn weekend en mooie uitdagende nieuwe week gewenst.xx Papa.
  3. Tineke:
    12 december 2015
    Het is weer een heel verhaal met vele indrukken en belevenissen.
    Tijdens het lezen kan ik het zo voor mij zien. Je merkt wel dat je je niet overal zo druk om moet maken. In Nederland is alles veel meer geregeld (tenminste....) Ook een goed weekend.
    Liefs T Tineke
  4. Pia:
    12 december 2015
    Hoi Lotte, nooit geweten dat er tamme krokodillen bestaan, gelukkig heb je het 'overleefd' :) Slapen onder de sterrenhemel lijkt mij een rustgevender ervaring (ondanks de kou)
    Groet mama
  5. Oma kuperush:
    13 december 2015
    Wat een eng gedoe bij de krokodillen ,het blijven toch altijd wilde beesten.Noch even gevaren ook ,wat mij heel leuk lijkt ,had lk ook nog wel mee willen doen ,maar ja dat komt er niet meer van.
    Blijf genieten van alles Lotte.Dag hoor,Groetjes OMA KUPERUS
  6. Roelof:
    13 december 2015
    Wederom mooie verhalen Lotte. Ook al gaat niet alles zo getimed als hier (geduld is een schone zaak) je ziet wel meer Ghana en maakt wel van alles mee en dat vooral zal je bijblijven. Blijf genieten!
  7. Tineke:
    19 december 2015
    Wat weer een verhaal. Ik zie het allemaal zo voor mij. Vanavond de pinda soep gemaakt zoals in het boek beschreven. LEKKER......
    Morgen oma aten toeven.
    Liefs Tineke
  8. Tineke:
    19 december 2015
    Sorry voor de taal fouten