Koud!?

5 december 2015 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

De afgelopen twee weken was het bloedheet. Felle zon, weinig tot geen wind.. Ik heb wel een paar keer gedacht: de Harmattan was toch begonnen? Nou, die is begonnen afgelopen week! Donderdag werd ik wakker en was het buiten heel grauw. Dat is eigenlijk de hele dag zo gebleven (zie foto in album 'Tamale'). De zon werd verduisterd door al het stof en dat kon je ook merken qua temperatuur. De Ghanezen vonden het erg koud. Lange broek, dikke trui, muts op. Lachwekkend! ;) Want koud? Mwoaah... 's Nachts en 's ochtends is het wel een beetje fris, maar in een driekwartbroek en t-shirt rondfietsen gaat prima ;) En dan willen ze allemaal naar Nederland als ik zeg dat ik daar vandaan kom, haha..!

Vorige week zaterdag zijn Marijn, Eva en ik naar het zwembad geweest. Eva had een paar kinderen uit haar gastgezin meegenomen. Ik had Lydia en Kadry (de kinderen die in huis zijn genomen) ook meegevraagd, maar zaterdag is wasdag en dus konden/mochten ze niet... Zo sneu! Ik moet ze dus een keertje op zondag meevragen.
Zondag hebben Marijn, Eva en ik een wandeling gemaakt rond de lodge. We zijn gewoon gaan lopen en kwamen al snel wat op het platteland. Dat is een heel ander Afrika dan in de stad! Bijzonder dat het net buiten de stad al zo anders is. Na zo'n 2.5 uur waren we terug bij de lodge. We hebben geluncht bij Chuck's en daarna zijn Marijn en ik nog doorgefietst naar het zwembad, waar we de rest van de middag hebben doorgebracht.

Afgelopen week hebben we op de Kidz Active school weer bijna alleen maar achter de computer gezeten om de exam questions uit te typen. Het is nu zo goed als klaar en dat moet ook, want aankomende week starten de exams. En volgens mij verandert onze taak dan van vragen uittypen in nakijken ;)
Ik heb deze week ook drie uurtjes ICT gegeven, met Julian. We zouden eigenlijk maandag van 08.00 tot 09.00 de eerste groep hebben, maar dat liep even anders. Bij het opstarten van de computers bleken maar 3 van de 14 het te doen... Leuk, met 40 leerlingen ;p Julian en ik zijn eerst een halfuur bezig geweest om meer computers aan de praat te krijgen en uiteindelijk hadden we er 8 die het deden... We hebben alle groepen dezelfde les gegeven: Word openen, je naam typen, de woorden selecteren (via toetsenbord en muis) en de kleur van de letters veranderen. Wat voor ons vanzelfsprekend is, zóóó niet vanzelfsprekend is het voot hun..! Als je ziet hoe de meesten de muis vasthouden en je bij alles moet zeggen of ze de linker- of rechtermuisknop moeten gebruiken... Dat is wel even 100 stappen terug...! Maar het was leuk om te doen!

Woensdag kreeg ik nog even de schrik van m'n leven, toen ik binnen opeens iets zag bewegen in een hoek Het was een guinea fowl (parelhoen). Dus ik naar buiten: weten jullie dat? Ja, het waren er zelfs twee, aan elkaar vastgeknoopt. Iemand had het als cadeau meegebracht voor George en Comfort. Dus je kan al raden wat daarmee zou gaan gebeuren... 's Avonds ging ik buiten water halen om te douchen, waren de arme beestjes al geslacht. Een emmer met alle veren, een emmer met de niet-eetbare delen (lees: kop en poten) en een emmer met alle ingewanden. Kadry was bezig de darmen schoon te maken. Echt jakkes!! Doe mij maar een 'mooi' schoon kippetje van de slager, haha. Ik heb het gisteren trouwens gegeten en het is wel lekker, net kip ;)

Donderdag ben ik met Marijn naar Judah Mahama geweest. Ook daar hadden de meiden 'last' van de kou, want toen we om 08.00 kwamen, was er nog bijna niemand klaar... Er waren in de eerste groep vijf nieuwe meiden, dus het was vooral ook chaotisch! Mr. John, de eigenaar van Judah Mahama, is vandaag op het project geweest. Dat was de eerste keer dat ik hem zag in Ghana. Alle meiden waren super blij, hij leek wel een god ;) Hij reed wel in een associaal grote auto, dat vind ik toch wel een minpuntje bij al die projecten...
De meiden waren trouwens niet de enigen die last hadden van de kou. Toen ik 's middags thuiskwam en George vroeg naar zijn dag, zei hij dat hij niet naar school was geweest. Op mijn vraag waarom niet, antwoordde hij: "Ooh, I just didn't like the weather." Tuuuurlijk!! ;p

Afgelopen vrijdag was het Farmers Day, een natioale feestdag. Ik had donderdag nog aan Mr. John gevraagd wat te doen qua project, aangezien de scholen dicht zijn. Hij zei dat ik wel mocht komen, maar "don't teach, because otherwise you don't respect the government". Ik heb met Bash overlegd en besloten niet te gaan. Er zouden ook festiviteiten in de stad zijn: van elk gewas wordt de beste boer gekozen. Wij dachten: dat is leuk om heen te gaan! Maar toen we in de stad kwamen, was er he-le-maal niks... ;p We hebben aan wat mensen gevraagd, maar niemand wist ergens van... "Ja normaal zij, de verkiezingen hier. Ik weet niet waarom er dit jaar niks is." We zijn maar doorgefietst naar Wooden, waar we koffie hebben gedronken en hebben geluncht. Een onverwachts chill dagje dus!
's Avonds hebben we het weekend ingeluid bij Chuck's met wijn, cocktails en bitterballen(!!!) Vandaag gaan we op tweedaagse trip naar Paga en Sirigu: naar het noorden van Ghana, bij de grens met Burkina Faso. Wel zin in!

Fijn weekend allemaal!!

Veel liefs,
Lotte.

1. Arie:
    5 december 2015
    Nog ff en je slacht zelf je hoentje;).
    Weer een leuke wek gehad lees ik.xx Papa
  2. Tineke:
    6 december 2015
    Je maakt zo van alles mee. Veel gebeurtenissen zijn dan wel even wennen. Weer een mooi verhaal. Sinterklaas is geweest en heeft van alles achter gelaten!!!
    Liefs T Tineke
  3. Roelof:
    6 december 2015
    bedankt voor weer een nieuw verhaal, je blijft maar ontdekken en nieuwe ervaringen opdoen (en kippen worden hier ook gewoon geslacht hoor!). Als je gewend bent aan 30 graden is 18 graden al heel koud natuurlijk hahaha. Veel plezier op je trip naar Paga..... en blijf genieten!
  4. Oma kuperush:
    6 december 2015
    je hebt wel een echte Biologisch kip gegeten die liep vast altijd
    Lekker los rond en was aan de beurt om gegeten te worden,
    En was lekker ook he,dag hoor Veel liefs ,
    Groetjes van je OMA KUPERUS
  5. Marga:
    Hoi Lotte!!
    Haha,je maakt wat mee,kou in Ghana,eten dat voor je neus loopt,computers die het niet doen,ja,dit is wel een heel andere wereld! En dan die examens,ben reuze benieuwd hoe dat afloopt! Maar eerst hebben jullie een 2 daags tripje,leuk!
    Wij zijn vandaag naar Beilen geweest,ook een dag-trip!!
    Hele verhalen over een "verrassings-sint gehoord......weet jij er meer van??? Tot de volgende mail,liefs,Marga.
  6. Rosanne:
    7 december 2015
    Koud?! Jullie moeten niet klagen, de kindjes in Nederland, DIE hebben het pas koud