Harmattan

14 november 2015 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Ik heb geleerd van vorige week, dus deze week maar gewoon weer mijn blog op zaterdag! ;)
Ik werd vanmorgen om 07.00 wakker en bedacht tot m'n 'schrik' dat ik had uitgedlapen, haha! Je ritme is hier heel anders. Tussen 18.00 en 18.30 is het donker. Meestal ga ik rond 19.30 douchen, dan rommel ik nog wat op m'n kamer en tegen 21.00 lig ik wel in bed! Ik word trouw elke ochtend om 05.00 gewekt door de moskee, die dan oproept tot het eerste gebed. Dan lig ik nog een uurtje en om 06.00 sta ik op. Dat is trouwens laat. Ghanezen staan rond 04.00 op, maar dat is mij te vroeg..! ;)

Ik schreef vorige week dat ik een bruiloft had, maar uiteindelijk zijn we niet geweest. We waren via Marijn uitgenodigd en zij was ziek, dus wij hebben besloten niet te gaan. In plaats daarvan hebben Anne, Lieve en ik gezwommen, ook niet erg! Marijn had van andere Nederlanders gehoord dat er een guesthouse is waar ook niet-gasten mogen zwemmen, dus daar zijn we heen geweest. Dat was eenmalig, want we moesten er 30 cedi voor betalen!!! Tegenover 5 cedi in het gewone zwembad. Dan worden we maar wat vaker 'stiekem' op de foto gezet door Ghanezen.. ;)
Het was wel lekker rustig zwemmen. Naast een andere man waren wij de enige zwembadgasten! Later bleek dat die man een Nederlander was, de consul van Burkina Faso. We hebben nog wat met hem gepraat en hij heeft ons getrakteerd op een drankje.
Zondagavond ben ik met George en Comfort op visite geweest bij een buurvrouw. We zijn er een halfuurtje geweest. Ik zou bijna zeggen gelukkig maar, want ze praatten de hele tijd in Dagbani met elkaar. Niet zo leuk voor mij. En ik snap dat dan ook niet zo goed. Ze weten dat ik dat niet versta, en waarom vraag je me dan mee..? Maargoed, het was wel even een onderbreking van de avond ;)

Op de Kidz Active school heb ik een prima weekje gehad. Maandag heb ik de wondverzorging gedaan en dinsdag en woensdag heb ik met kinderen individueel gelezen. Ik sta er soms versteld van hoe weinig ze kunnen... De leerkracht schrijft hele teksten op het bord die de kinderen over moeten schrijven in hun schriftjes, maar als ik met ze lees, hebben ze al moeite met tweeletterwoorden. Ze kennen het alfabet allemaal wel, dat is er echt ingestampt. Maar kom maar eens van "double-u ee" naar het woordje "we"...

Dinsdagavond hebben we in de lodge gegeten. Lieve heeft brownies als dessert gemaakt, wel 'beperkt' met Ghaneze ingrediënten, maar het smaakte echt super lekker!! Er was ook een nieuwe vrijwilligster, Eva. Ze blijft vijf weken en gaat ook op de Kidz Active school werken.

Donderdag en vrijdag ben ik naar Judah Mahama geweest. Donderdag is Lieve meegeweest en hebben we de meiden samen lesgegeven. Aan het einde zingen we altijd liedjes en daar wordt iedereen vrolijk van. Ik zal er binnenkort eens een filmpje van maken!
Op de fiets naar Judah Mahama kan ik merken dat het weer aan het veranderen is. De Harmattan (warme winden) komt eraan en gisteren waaide het ook flink. Geen verkoelend briesje, maar warme wind die ervoor zorgt dat je nog meer zweet dan dat je al deed ;) Ik moet steeds erg lachen als ik er met Ghanezen over praat, want volgens hun kan het "really cold" worden..!! De regen is gestopt en door de wind stuift er veel zand en stof rond, waardoor de zon verduisterd wordt en de temperatuur dus daalt. 's Nachts kan het afkoelen tot 18 graden. Inderdaad, stervenskoud..! ;) Maar gisteren was het nog 'gewoon' 36 graden, niks aan de hand dus.

Donderdagmiddag hebben we bij Gidipass een drankje gedronken, als afscheid voor Lieve, die gisteren weer naar België is vertrokken. We hadden al plannen gemaakt voor het avondeten, maar toen we dat aan Bash vertelden, zei hij dat hij Sylvester al had toegezegd dat we rijst zouden eten ;) We hebben wel ons toetje van dinsdag nog eens gemaakt! We moesten toch nog even oefenen voor als we het zonder Lieve moeten maken, haha!

Er zijn vier buurmeisjes die vaak wel bij het huis van mijn gastgezin te vinden zijn: Murshida, Hidaya, Shamima en Nasreen. Gistermiddag heb ik wat spelletjes met ze gedaan en 'head, shoulders, knees and toes' gezongen. Ik heb ze ook geleerd om doei te zeggen, dus elke keer als ze naar huis gaan, roepen ze heel hard doei! Super leuk :)

Voor dit weekend hebben we nog niet echt plannen. Waarschijnlijk lunchen in de stad en lekker naar het zwembad. Dat is toch wel heel fijn in deze warmte..!!

Veel liefs,
Lotte.

P.S. Voor degenen die het nog niet gezien hebben, ik heb weer wat nieuwe foto's geüpload!

1. Arie:
    14 november 2015
    Je bent al helemaal in to Ghana merk ik wel. Mooi dat het je goed af gaat op school met de beperkte middelen die je tot je beschikking hebt. Je verhaal lezen is een feestje. Ik zie het helemaal gebeuren.xxx
    Papa.
  2. Tineke:
    15 november 2015
    Weer een leuk verhaal. Nu is zelfs je ritme van slapen en wakker zijn al veranderd.
    Oom Be de kaart van oma laten zien. Met veel belangstelling naar gekeken.
  3. Roelof:
    15 november 2015
    Aanoewoelaa, aabjoe woelaa.... ff gegoogled hahaha... zoek maar uit wat het betekend. Heb weer genoten van je verhaal. Kijk wel uit dat je geen kou vat met die (nacht)temperaturen daar! Succes met de taallessen ennnn blijf genieten!