Op de helft!

28 november 2015 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Ik zit op de helft..! Wow! Qua projecten ben ik zelfs al een week óver de helft. Al 8 weken gehad en nog 8 weken te gaan, waarvan nog 6 weken op de projecten. De tijd vliegt!

Afgelopen weekend zijn Anne, Marijn, Eva en ik op zaterdag weer lekker naar het zwembad geweest. Er waren een soort voorverkiezingen in Ghana, dus het was heerlijk rustig bij het zwembad! :)
Zondagochtend zijn Anne en ik met Comfort (gastmoeder) meegeweest naar de kerk. Van 07.00 tot 09.00, goeiemorgen! Ik moest zelfs eerder opstaan dan wanneer ik naar de projecten ga. Maar wat was de temperatuur buiten heerlijk toen ik op de fiets zat naar de kerk! Stiekem duurde de dienst wel een beetje lang. De priester sprak over "Jezus as the king of your life" en was daarin behoorlijk dwingend, vond ik. De swingende muziek tussendoor was erg leuk, hier is het hoofdinstrument de 'drum' (djembe/trommel). Jammer genoeg werd dat niet zoveel gedaan ;) Na de dienst wilden Anne en ik ergens koffiedrinken, maar alle restaurantjes bleken hier nog dicht. Ontbijt kennen ze hier kennelijk niet ;p Dus helaas, geen koffie...
's Middags heb ik mijn beddengoed gewassen. Wat een #&$@!-werk in die teil! ;) Het laken wordt superzwaar door het water en het is gewoon veel te groot voor zo'n kleine teil ;p Ik denk dat Lydia en Kadry me zagen stuntelen, want ze hebben me geholpen. Erg lief! Maar dan voel je jezelf wel stom ;p Ik zei nog tegen Lydia dat ik me zo onhandig voelde, maar ze zei dat ik beter kon wassen dan sommige andere vrijwilligers, haha ;) Ik heb ze als bedankje getrakteerd op een ijsje. Na het wassen hebben Anne, Marijn, Eva en ik gerelaxed in de lodge.

Afgelopen week heb ik voor het eerst ICT-les gegeven, na 7 weken..!! Elke Junior High School klas een uurtje per week, volgens het rooster. Niet zoveel dus, maar wel leuk voor de afwisseling! Het is nog even wennen, want hoe wordt er normaal lesgegeven en wat zijn de kinderen gewend? Maar het is wel leuk om te doen. Om even een beeld te schetsen van het niveau: in JHS 3 heb ik deze week uitgelegd hoe je moet printen vanuit Word en in JHS 1 heb ik uitgelegd hoe de muis werkt.
Ik heb deze week ook veel achter de computer gezeten om 'exam questions' uit te typen. Nog drie weken en dan is het hier vakantie, en aan het einde van elke 'Term' worden er examens afgenomen. De leerkrachten schrijven voor elk vak hun vragen in een schriftje, die dan moeten worden overgetypt om een toets voor de kinderen te kunnen afdrukken. Ook dit is voor de afwisseling best leuk om te doen ;) Maar sommige vragen..! "God lives in: a) heaven, b) hell, c) nowhere" of "If girls leave school earlier, they can become a: a) nurse, b) prostitute, c) teacher". Hilarisch en schokkend tegelijk...

Woensdag heb ik ook mijn broek en jurk opgehaald, die ik had laten maken. Natuurlijk was de jurk nog niet klaar, maar hij heeft het afgemaakt terwijl we zaten te wachten. De snelheid waarmee van een paar lapjes stof een jurk wordt gemaakt, daar sta je versteld van! ;p Maar het is hartstikke leuk geworden. Leuk ook om te hebben als souvenir! De broek heb ik al aangehad. De jurk ligt nog te wachten op een speciale gelegenheid ;)

Donderdag en vrijdag ben ik met Marijn naar Salaga geweest. Een aantal weken geleden hebben we de Nederlandse consul van Burkina Faso ontmoet bij het zwembad en hij had in Salaga een microfinancieringsproject bezocht. Omdat Marijn microfinanciering doet in Tamale, wilde ze dat wel zien en ik ben meegeweest omdat ik het leuk vond. We zijn met de trotro naar Salaga gegaan. Het was 3.5 uur rijden, waarvan het grootste gedeelte over een onverharde weg. Dus we zijn flink door elkaar geschud! ;) We hebben donderdag met het bestuur van de organisatie 'Send' gesproken over wat de organisatie doet: microfinanciering, voeding, gelijkheid tussen mannen en vrouwen en een project met boeren. Daarna heeft de man van de microfinanciering uitgelegd hoe zij de leningen regelen. Erg leuk om te horen allemaal! Ze hadden voor ons een guesthouse geboekt, maar daar hebben we wel even wat bijzonders meegemaakt. Marijn en ik konden geen kamer delen, want we waren van dezelfde sekse. We vonden het erg raar, maar zo waren de regels van het guesthouse. We wilden graag de baas spreken, maar dát was niet mogelijk. Ik heb op een gegeven moment gewoon gevraagd: 'Hoe weten we dat je ons niet gewoon probeert af te zetten?' Maar hij hield voet bij stuk. Dus toen hebben we Bash gebeld. Hij vond het natuurlijk ook een raar verhaal en zei dat we niet akkoord moesten gaan. Bash heeft met de man van het guesthouse gesproken en daarna was het opeens wél mogelijk om een kamer te delen... ;) Gelukkig maar!
Vrijdag zijn we met de man van de microfinanciering meegeweest naar twee communities, om de betalingen te zien. Hij had de dag ervoor nog een vlekkeloos verhaal, maar er waren twee begrafenissen, dus de meeste vrouwen waren er niet om te betalen. 's Middags hadden we een afspraak met een aantal vertegenwoordigers van de boeren en hebben we met hun gepraat over hun werk en de hulp die ze krijgen van de organisatie.
We konden terugrijden met een auto van de organisatie. De organisatie heeft een aantal luxe SUV's met chauffeurs, die het personeel rondrijden. Eigenlijk vond ik die auto's helemaal niet passen bij zo'n organisatie... En wat een geld zal dat ook kosten... Maar wat een verschil met de trotro over die zandweg!! In de auto hadden we (natuurlijk) veel minder last van het gehobbel. Maar je voelt je ook wel de rijke blanke hoor, als je in zo'n luxe auto door de kleine dorpjes wordt gereden... Je bent opeens veel minder onderdeel van het leven buiten de auto. Voor een keertje was het natuurlijk best fijn, maar de trotro heeft ook z'n charme!

Ik heb de afgelopen dagen al verschillende appjes, mailtjes en smsjes ontvangen met bedankjes voor de kaart. Ze zijn aangekomen dus! :) Ik heb ze 19 november op de bus gedaan, dus dan zijn ze een week onderweg geweest. Dat is nornaal voor de post van Ghana naar Nederland. Andersom duurt het bijna een maand. Heel gek waarom dat zo verschillend is..! Op het postkantoor ging het heerlijk Afrikaans vorige week. In een aantal envelopjes zat iets extra's, maar dat wilden ze natuurlijk controleren. Dus ik moest de enveloppen weer open maken, de inhoud bij een ander loket laten zien, waarna ik een nieuwe envelop moest kopen (daar maken ze ook slim gebruik van, want wat waren die dingen in verhouding duur op het postkantoor..! ;p) en de man er een stempel op drukte met 'opened for customs examination'. De postzegels moest ik natuurlijk weer bij een ander loket kopen. En er moesten natuurlijk twee verschillende postzegels op de enveloppen, dus ik kon lekker plakken! ;) Gelukkig hadden ze zo'n nat kussentje en hoefde ik niet te likken, haha.
Andersom heb ik hier ook al een aantal keer post mogen ontvangen vanuit Nederland. Het was elke keer een complete verrassing wanneer Bash mij iets overhandigde. Zo leuk! Hoewel Sinterklaas dit jaar aan mij voorbij gaat, heb ik wel pepernoten gegeten. Mmm! En stroopwafels, nootjes en dropjes. Dankjulliewel!! :) Ook namens mijn gastgezin en de andere vrijwilligers, haha! Ook lees ik nog steeds met veel plezier jullie reacties op m'n blog en/of de mailjes die jullie sturen. Leuk leuk leuk!

Veel liefs,
Lotte.

1. Arie:
    28 november 2015
    Weer een mooi verhaal Lotte. Je was scherp door met Bash te bellen.De examenvragen zijn wel hilarisch zeg. Allemaggies!
    Ik wens je weer een mooie week en tot je volgende blog.
    xx Papa
  2. Tineke:
    28 november 2015
    Goh, nu al weer op de helft...en al zoveel bijzondere dingen mee gemaakt. Met plezier je mooie verhaal gelezen.
    Ga lekker genieten van de uitstapjes die je gaat maken.
    Liefs T Tineke
  3. Oma kuperush:
    28 november 2015
    ik lees je verhaal wel een paar keer over, je maakt ook zoveel
    Intresante dingen mee,Het echte leven daar is toch het mooist lijkt me om mee te maken ,Stuur gauw weer een Mail hoor .
    Groetjes OMA KUPERUS veel liefs.❤️
    De tijd gaat snel , gebruik hem wel ,zeggen ze wel eens.
  4. Henk Berghuis:
    28 november 2015
    Sinterklaas zal jouw cadeautjes bewaren voor volgend jaar. Het ga je goed aldaar!!
  5. Marjan:
    28 november 2015
    Jeetje wat gaat de tijd toch snel! Dat besef je dan des te meer als je leest dat je alweer op en over de helft bent! Geniet weer van je week!
    Liefs!
  6. Henk Berghuis:
    1 december 2015
    Nog bedankt voor je kaartje. Groet van de crew van de Cerck
  7. Linda Nijenhuis:
    1 december 2015
    Lieve Lotte,
    Eindelijk al je verhalen eens rustig zitten lezen. Wat een ervaringen en emoties..... Vanaf nu volg ik je ook iedere week hoor ;-) Groetjes, Linda
  8. Roelie Koobs:
    3 december 2015
    Hallo Lotte, iedere zondagmorgen, vaste prik, lezen wij je belevenissen. Heel boeiend vinden wij het. Je beleeft in ieder geval heel wat meer dan wij hier in Beilen. Veel plezier nog met alles en we wachten op het volgende bericht. Groetjes van ons.